Całkiem Znośna – recenzja wydania DVD „Wierna”

W 2011 roku do kin trafiła ostatnia odsłona Harry’ego Pottera. Dzięki pomysłowym producentom, ostatni tom powieści autorstwa J.K Rowling, zatytułowany „Insygnia śmierci” został przeniesiony na srebrny ekran w dwóch częściach, co zaowocowało lukratywnym zarobkiem rzędu ponad dwóch miliardów dolarów. Zainspirowane dokonaniami włodarzy z Warner Brothers, studio Summit Enteriament zrobiło podobną sztuczkę z adaptacją zamknięcia tetralogii „Sagi Zmierzch”. Następnie swoją cegiełkę w dzieleniu na dwoje filmów bazujących na młodzieżowych bestsellerach, dołożyło Lionsgate w przypadku finalnej odsłony „Igrzysk Śmierci” i ich uboższego kuzyna „Serii: Niezgodna”. Porozmawiamy teraz o efekcie takiego, a nie innego zabiegu, na przykładzie ostatniego ze wspomnianych filmów.

„Wierna” to trzecia odsłona cyklu stworzonego na podstawie książek autorstwa Veronicki Roth. Na skutek wydarzeń ze „Zbuntowanej”, społeczeństwo frakcji żyjące w postapokaliptycznym Chicago, odkryło, że stanowi owoc tajemniczego eksperymentu socjologiczno-genetycznego,

++

prowadzonego przez ludzi żyjących poza potężnym murem, odgradzającym miasto od (pozornie) skażonego środowiska. Władzę w metropolii przejęła Evelyn (Naomi Watts), nieufna wobec Ojców Założycieli (osób odpowiedzialnych za stworzenie społeczeństwa frakcyjnego i całego doświadczenia) przywódczyni Bezfrakcyjności, wprowadzając rządy twardej ręki w niczym nie różniące się od obalonej dyktatury Erudytów. Pozostałe frakcje zaczynają buntować się przeciw opresji a miasto ogarnia nowy konflikt. Niezadowolona z tego stanu rzeczy Tris razem z ukochanym Cztery i grupą przyjaciół, na własną rękę przedostaje się przez barykadę wokół Chicago, szukając pomocy w usytuowanym pośród atomowych pustkowi ośrodku O’Hare, monitorującym życie w jej rodzimym mieście. Siedziba Ojców Założycieli, prowadzona przez dobrodusznego Davida (Jeff Daniels) początkowo jawi się bohaterce jako idylliczne miejsce harmonii i dobrobytu, ale szybko okazuje się, że placówce bliżej do miasteczka Woodbury znanego z uniwersum „The Walking Dead” niźli utopijnej Arkadii.

„Wierna” to prosty, młodzieżowy film science fiction. Dla starych wyjadaczy gatunku fabuła okaże się przewidywalna, a zwroty akcji banalne. Niedzielni widzowie, nastoletnie dziewczynki i fani książek powinni być jednak zadowoleni. Dzięki dynamicznemu montażowi i licznym scenom walk, obraz ogląda się z przyjemnością, zaś historia skupia uwagę widza. Na uwagę zasługuje cyberpunkowa ścieżka dźwiękowa autorstwa Josepha Trapanese'a, przywodząca na myśl dokonania zespołu Daft Punk podczas pracy nad filmem „Tron: Legacy” oraz muzykę Michaela McCanna z gry „Deus Ex: Bunt ludzkości”. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich części, dzieło w reżyserii Roberta Schwentke, cechuje się dobrym tempem oraz przejrzystością fabuły, dzięki czemu w produkcji odnajdą się także osoby nie znające wcześniejszych odcinków.

Co się tyczy aktorstwa, to mam mieszane odczucia. Na uwagę jak zawsze zasługuje Miles Teller, wcielający się w

++

postać ironicznego Petera, który zdaje się być najciekawszym bohaterem filmu i godnym odpowiednikiem Dracona Malfoya z „Harrego Pottera”. Niestety, główna bohaterka grana przez Shainley Woodley w swojej roli bojowniczki o prawdę i zniesienie podziałów społecznych, momentami jest równie przekonująca co Beata Fido w „Smoleńsku” (tj. wcale nie przekonuje a wzbudza pobłażanie). Nie jest to jednak wina aktorki, ponieważ przez lwią część filmu jej zadanie sprowadza się do dramatycznego siedzenia w fotelu, tudzież snuciu się z zatrwożoną miną po ekskluzywnym apartamencie Davida. Dopiero w finalnym akcie, scenarzyści przypominają sobie o Tris, wręczając bohaterce karabin i wysyłając ją na ratunek zagrożonego Chicago. W filmie pojawiają się co prawda nowe twarze (np. Bill Skarsgård), jednakże wszyscy aktorzy zachowują podobny przyzwoity poziom gry, nie wyróżniając się szczególnie.

Scenografia i efekty specjalne robią wrażenie, nadając filmowi autorskiej stylistyki. Obcowanie z miastami przyszłości i post-apokaliptycznym światem okazuje się dla widza naprawdę przyjemne. Ostatecznie „Wierna” mimo swojej prostej konstrukcji, stanowi dobry młodzieżowy blockbuster, pełen akcji i

++

zaskoków fabularnych (dla jednych odbiorców szokujących, dla drugich naiwnych). Akcja pędzi jak szalona a oglądający nie ma czasu na oddech. Może to i dobrze, ponieważ seans poprzednich części serii groził zapadnięciem w nieplanowaną drzemkę. Trzecia odsłona „Serii: Niezgodna” zapewnia dobrą rozrywkę, podlaną soczystym soundtrackiem i umilającą oglądającym czas na bite dwie godziny. Mimo sporych odstępstw od literackiego pierwowzoru, dzieło Roberta Schwentke można uznać za najlepszy film z cyklu. Film nie popełnił grzechów poprzedników. W porównaniu do wspomnianych na początku tekstu, ekranizacji „pierwszych części, ostatnich części” młodzieżowych książek, „Wierna” nie nudzi i stanowi autonomiczną całość. Jest to obraz linowy i całościowo przeciętny, ale przy tym zwarty i niekiedy emocjonujący. Zdecydowanie ciekawszy od chociażby ostatniej odsłony „Igrzysk Śmierci”.

Film trafił do sprzedaży w dwóch edycjach: tradycyjnym wydaniu DVD albo edycji booklet, zawierającej ciekawostki dotyczące produkcji obrazu. Na płycie oprócz filmu, znajdziemy jego zwiastuny oraz serię zapowiedzi premier kinowych i tych przeznaczonych na rynek domowy spod szyldu Monolith Films.

Podczas seansu „Wiernej” złapałem się na myśli, że jestem ciekaw finału historii Tris. Niestety nie wiadomo czy kiedykolwiek go poznamy gdyż omawiany obraz zarobił zdecydowanie za mało pieniędzy, aby studio rozważyło kontynuację cyklu. Z informacji docierających ze studia Lionsgate, odpowiedzialnego za uniwersum, wynika, że zakończenie przybierze formę filmu telewizyjnego albo serialu. Pozostaje mi zachęcić do wyrobienia sobie własnego zdania na temat najnowszego obrazu kinowego spod znaku „Niezgodnej” i zadać sobie pytanie, czy warto czekać na finał opowieści.


Ocena recenzenta
3.0/5
Seria Niezgodna: Wierna (2016)
The Divergent Series: Allegiant
Ocena użytkowników:
brak (0 głosów)
reżyseria: Robert Schwentke
scenariusz: Noah Oppenheim, Adam Cooper, Bill Collage
gatunek: Akcja, Sci-Fi
produkcja: USA
premiera: 11 marca 2016 (Polska), 8 marca 2016 (świat)
boxoffice: $179 246 868
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 27 mar 2017, 13:32 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka